מיומנו של הטבעוני הנודד או היכן ניתן להשיג מוצרים מתחשבים?
8.6.16
מאת: ניר טייב
חלק משתמשים במצרכים המגיעים מהסופר, הרוב הפחות מוחלט מבקר בבתי הטבע, אבל בישראל של ימינו עדיין לא נמצאה תשובה אחת ברורה לשאלה: איפה ניתן למצוא מוצרים טבעוניים איכותיים. ישנם אלו שישיגו אותם בבתי טבע, במרכולים השכונתיים, אך האם אלו המקומות היחידים?
דרך פלאי הטכנולוגיה העולמית
בעולם דיגיטלי בו אנו חיים היום, אפשרי להשיג כמעט כל דבר ולדאוג שהוא יגיע אלינו עד פתח הבית. טבעונים רבים מוצאים את מבוקשם במקומות שונים בישראל ובעולם. ברחבי אירופה וארה"ב ניתן למצוא מרכולים העוסקים בשיווק מזון טבעוני בלבד, וחלקן מאפשרות לקבל משלוח עד הבית באמצעות הדואר. החסרונות מתבטאים בכך שאנחנו אמורים למצוא את עצמנו מושתתים על משלוחים ארוכי טווח, שגם עולים לנו יותר ויתרה מכך מצריכים לקבל בעיקר מוצרים יבשים עם טווח תוקף ארוך.
מרכולים שכונתיים לעיתים מספקים
טבעונות היא דרך חיים המובילה הרבה מאוד לחיות על פיה. אי לכך חברות גדולות המוגדרות כמונופול מעוניינות ללכוד אצלם את אלו שבוחרים בה. למרות החסם האידיאולוגי, רבים מעדיפים לצרוך את המוצרים דווקא מחברות אלו, שיוכלו להעניק לכל דורש פתרונות ייחודיים. חלב על בסיס שקדים, אורז, סויה, קינואה, יוכל להתקבל מפי מספר חברות שמציעות שירות לכולם.
למרות היצע ההולך ומתגבר בעולם הזה, עדיין לא ניתן למצוא את כל המוצרים הטבעוניים במרכולים ויש צורך לנדוד לבתי הטבע במטרה להשיגם. במציאות של ימינו עדיין יש קושי תמידי למצוא בישראל מרכול המיועד אך ורק וטבעונים, ולכן נדרש מכל אחד לעשות חיפושים במטרה למצוא מוצרים טבעוניים.
למה לא בישראל ?
למרות שישנו ביקוש רב למוצרים המגיעים מהטבע, עדיין אנו עדים להתפשטות תעשיית החלב, הגבינות והבשר בכל מקום אפשרי. רבים עדיין לא מודעים לכל האפשרויות והמקומות להשיג מוצרים טבעוניים, ובהחלט מדובר בהסתרה מכוונת מצד כל הנוגעים בתעשייה. במטרה להגביר את הופעת המוצרים במקומות הנגישים לנו, יש צורך לבקש שוב ושוב ואף לפנות לחברות המפיצות.
במדינות העולם כמו אירופה וארה"ב ניתן למצוא חברות המוכרות את שירותן במרכולים ייעודיים, וכן אתרי אינטרנט מכוונים בהם ניתן להזמין ישירות ולקבל את המוצרים תוך שעות ספורות. בישראל אנחנו רחוקים מכך, ולא ניתן למצוא כיום רשת מרכולים לקהל יעד זה. אז למה לא בישראל? כי כאן קיימים בעלי אינטרסים שמעוניינים לקדם תעשייה שמגלגלת מיליארדים בשנה.
הכל מתחיל בהרגלים קבועים
רשתות מזון בהם צורכים כל מוצר באשר הוא מודעות לצורך ההולך ומתגבר. לעיתים אין להם כל כך שליטה בהופעת מוצרים אלו על המדפים, בשל הסכמים מפלצתיים מול החברות הגדולות, שחלקן אף שותפות בהליך הגברת המכירות במקום. מוצרים טבעוניים מופיעים בתדירות גבוהה יותר על המדפים, אך עדיין מהווים אחוזים בודדים מכלל מוצרי הרשת. עם זאת, מוצרי פרווה, וקוסמטיקה שלא עברה ניסוי של בעלי חיים מופיעים לנו במרכולים בתדירות גבוהה יותר, ולכן ניתנת האפשרות לשקול גם את רכישתן.